Overspannenheid

Overspannenheid komt regelmatig voor. Overspannenheid, depressie en burn-out hebben vergelijkbare symptomen, maar andere oorzaken.

Als iemand te lang gespannen is geweest en niet meer voldoende tot rust kan komen ontstaat de gemoedstoestand overspannenheid.

De oorzaken kunnen van uiteenlopende aard zijn. Als er op korte termijn te veel emoties verwerkt moeten worden, maar ook als er te veel stress is, de werkdruk te groot is of als iemand zich niet voldoende kan ontspannen.

Overspannenheid kan soms ernstige lichamelijke gevolgen hebben. Te hoge bloeddruk, te hoge adrenalinespiegel, spier- en hoofdpijn en hartkloppingen zijn de meest bekende gevolgen.

Geestelijk kan er sprake zijn van irritatie, rusteloosheid, agressie, emotionele vervlakking en verlies van motivatie en interesse.

Als de veroorzakende omstandigheden niet veranderen, kan overspannenheid zeer lang duren en mogelijk leiden tot depressie of stressverwante aandoeningen, zoals burn-out. Vaak is medische of psychologische hulp nodig.

Overspannenheid is gewoonlijk goed te genezen door middel van kortdurende therapie (twaalf tot vijftien wekelijkse sessies) in onze praktijk. Tijdens de therapie wordt nagegaan welke factoren hebben bijgedragen aan het ontstaan van overspannenheid.

Iemand met deze ziekte geneest echter meestal niet uit zichzelf. Meestal is het nodig om de levensstijl op bepaalde punten aan te passen. Sommige mensen komen er achter dat zij ingrijpende veranderingen in hun leven tot stand moeten brengen om van een burn-out te herstellen.

Angst & depressie

Stressziektes, zoals een burn-out of overspannenheid brengen bijvoorbeeld angsten, depressieve klachten, vermoeidheidsklachten, en slaapstoornissen met zich mee. Meestal heeft men zelf het gevoel dat het probleem ‘opeens’ ontstaan is (‘de stekker is er uit getrokken….’), maar bij nader beschouwen blijkt er vaak een lange aanloopfase met oplopende signalen geweest te zijn. Dat blijkt allemaal pas later.

Hoewel overspannenheid of burn-out zware, ingrijpende ziektes zijn, die nogal invaliderend zijn, bieden zij ook perspectieven voor de toekomst. Iemand die door een dergelijke probleem getroffen wordt is genoodzaakt om goed na te denken over het eigen leven.

Sommige mensen die genezen zijn van een burn-out of overspannenheid zeggen soms achteraf dat ze met de opgedane ervaringen en inzichten in staat zijn geweest om hun leven gelukkiger en interessanter te maken dan het voorheen was.

Ze zijn nieuwe richtingen ingeslagen, die beter bij hen blijken te passen, en ze hebben meer waardering gekregen voor het leven.

Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.